Thursday, September 11, 2008

Välkomna mig! Tack.

Hej till dig!

Det känner lite konstigt. Bloggning på svenska, menar jag.


Jag har ju bloggat i två år, men på grekiska. Och ibland på cypriotiska. Cypriotiska är en dialekt. Egentligen, det finns två cypriotiska dialekter. En att kommer från grekiska, och en att kommer från turkiska. Båda har likartat ord. Och likartat problem. Men en kan (eller vill?) inte förstå den andra.


Jag är grekisk-cypriotisk.

Jag kommer från söder Cypern.

Från vackra Limassol.

Eller Lemesos.

Eller LemeSOS.

Men jag har försökt att förstå mina grannar i norr.

Tack gud de kan engelska!


Jag har bott i Stockholm sedan början av maj 2008. Jag har försökt mycket att lära mig svenska. Det är ett lätt språk. Bortset från när det inte är. Den här bloggen är en sätt att förbättra och praktisera mina svenska genom ett medel att jag tycker om: Skrivning.


Jag hoppas att min lärare ska ge mig en stjärna.

Hon är kanske min enda läsare.

Åtminstone jag har en läsare.

Vad har du?

(Mer läsare)



PS. Jag kommer inte att kontrollera mina misstag. Jag vill läsa mina poster i framtiden och skrattar. Eller gråter. Eller båda. Som gör du just nu.

12 comments:

Anonymous said...

Plaka mas kaneis re nanada???

Anonymous said...

"Jag hoppas att min lärare ska ge mig en stjärna."
=
jai oppas meston lallaro skase kai min stekesai.

a? ivra to?

Diasporos said...

Είσαι πολλά πολύπλευρον άτομον.

(χάννεις τέλλεια!)

zappa said...

la verdad es que.....no entiendo nada.

conio

Michaela said...

Haha, till skillnad från dina andra kommentarer förstår jag allt och SJÄLVKLART får du en stjärna av mig!

Kram
Michaela

Anonymous said...

to lemesos epiasa to pantos :P

Noullis said...

Efter vårens succé har vi nöjet att presentera ytterligare två konserter i serien Bernadottekonserter.

I generationer har Bernadotterna musicerat och därför ordnas pianokonserter i bibliotekssalongen på Kungliga slottet.

Konsertpianist Magnus Svensson spelar på slottets nya konsertflygel i Bernadottebibliotekets stora salong.

Musiken är hämtad ur olika kungars och drottningars samlingar ur Bernadottebibliotekets arkiv.

ruth_less said...

Ha det god (den här er översätt från en online ordbok). HA HA

και για όσους δεν ΞΕΡΟΥΝ σουηδικά:
Good luck (this is translated from an online dictionary). HA HA

Anonymous said...

Eftyxws pou ta Norvigika n konta sta swidika kai kati piannw mes tis akres.. eides opou jai na paeis i kypros se akolou8ei estw kai metaglwtismeni!
Velkommen!!

papoutsosiko said...

おめでとういしゃ

Anonymous said...

Your are a brave girl. Bravo and good luck in your new forum.

Thios

Кроткая said...

ha ha ha!
jas verstas ochsa, men jag har inga svenska bokstavar!! :)

ha det bra! :)